Samorząd uczniowski pełni ważną rolę w życiu szkoły oraz wpływa na rozwój dzieci i młodzieży. Kto tworzy samorząd szkolny? Czym zajmuje się ten organ? Wyjaśniamy!
Spis treści
Co to jest samorząd uczniowski?
Samorząd uczniowski jest to wewnątrzszkolna organizacja zrzeszającą wszystkich uczniów. Uczy odpowiedzialności za siebie i otoczenie, inicjuje zadania oraz pobudza twórcze działania w społeczności szkolnej.
Kto tworzy samorząd szkolny?
Samorząd szkolny tworzą wszyscy uczniowie szkoły. W działalności samorządu uczniowskiego uczestniczą zaproszeni do współpracy rodzice, nauczyciele, jak i inne osoby ze środowiska szkolnego.
Poza szkołą samorząd uczniowski jest reprezentowany przez wybrane z grona uczniów organa przedstawicielskie takie jak:
- rady
- zarządy
- sekcje
- komisje
Wybory
Wybory do samorządów uczniowskich nie mają sztywnych ram prawnych, dlatego ich przebieg jest różny.
- W niektórych szkołach po wszechstronnej akcji informacyjnej i zapoznaniu się z programami prezentowanymi przez kandydatów odbywają się wybory bezpośrednie. Co więcej, biorą w nich udział wszyscy uczniowie i pracownicy szkoły. W rezultacie wyłonieni zostają najlepsi kandydaci.
- Inne podejście do wyborów to odpowiedzialność zespołów klasowych. Wybierają one w tajnym głosowaniu najlepszego spośród kandydatów do Rady Samorządu Szkolnego. Ten zespół wybiera później przewodniczącego i zastępców. Taki rodzaj wyborów zapewnia udział przedstawiciela każdej klasy w radzie Samorządu. Bez wątpienia klasa zna najlepiej swoich kolegów i najczęściej wytypuje kandydatów wyróżniających się twórczą pracą na rzecz całej społeczności uczniowskiej.
Czym zajmuje się samorząd uczniowski?
Samorząd uczniowski zajmuje się zainteresowaniami oraz potrzebami dzieci i młodzieży. Przede wszystkim wyznacza obowiązki i zadania ukierunkowane na tworzenie klimatu autentyczności i otwartości w środowisku szkolnym.
W rezultacie wzmacnia uczniów w rozwoju, poprzez zwiększenie szans samorealizacji. Co więcej, odkrywa własne zdolności poznawcze, organizacyjne, a także przywódcze i społeczne. Podsumowując, jest organizacją, która buduje siłę jednostki w grupie.
Działania
Szeroka i wielostronna działalność samorządów szkolnych realizowana jest na podstawie rocznego planu pracy. W związku z tym w zależności od potrzeb i możliwości uczniów danej szkoły tworzone są sekcje, w ramach których realizuje się konkretne prace i działania.
Kulturalno-rozrywkowe
Organizowanie imprez zabawowo-rekreacyjnych, takich jak:
- Dzień Chłopaka
- Zabawa andrzejkowa
- Mikołajki z wizytą Mikołaja w każdej klasie z workiem prezentów
- Wigilie (klasowe i ogólnoszkolne)
- Dzień Kobiet
- Pierwszy Dzień Wiosny
- Festyn z okazji Dnia Dziecka
- Dzień Sportu (rozgrywki drużyn klasowych w różnych dyscyplinach, tory przeszkód, mecze uczniów z nauczycielami)
- Spotkania z ciekawymi osobami (aktorami, muzykami, podróżnikami, naukowcami)
- Galerie z pracami uczniów
- Prezentacje twórczości literackiej czy muzycznej
Naukowe
- Udzielanie pomocy koleżeńskiej z różnych przedmiotów
- Informowanie i zachęcanie do brania udziału w przedmiotowych kołach zainteresowań
- Organizowanie tygodnia kultury krajów Unii Europejskiej
- Przygotowywanie Święta Laureata
- Organizowanie ogólnoszkolnego konkursu wiedzy o Patronie Szkoły
- Pomaganie nauczycielom w przygotowaniu szkolnych i międzyszkolnych konkursów przedmiotowych
Organizacyjno-gospodarcze
- Wspieranie nauczycieli w działaniu wychowawczym pokazującym dzieciom i młodzieży konieczność poczucia obowiązku, punktualności, czystości, chęci do pracy czy też odpowiedzialności za siebie i kolegów
- Przygotowywanie konkursu na estetycznie urządzoną i zagospodarowaną klasę lekcyjną
- Organizowanie uczniowskich dyżurów w szatni i na korytarzach szkolnych
Charytatywno-opiekuńcze
- Organizowanie odwiedzin dzieci w szpitalach
- Zbieranie wspólnie z nauczycielami i rodzicami niezbędnych przyborów szkolnych dla potrzebujących
Podsumowując, samorząd uczniowski to konieczność w doskonaleniu pracy szkoły. To obszar bogatych i różnorodnych oddziaływań zarówno naukowych, jak i tych pozanaukowych mających wpływ na kształtowanie osobowości młodego człowieka.
Bibliografia:
- A. Kamiński, Samorząd młodzieżowy jako metoda wychowawcza, Warszawa 1973, s.112.
- D. Nakoneczna, Jakim być? Kim być? Czyli o samorządności w Szkołach Twórczych, Warszawa 1993, s.50-76.